על מה משפיע ליקוי השמיעה של הילד?

ירידה בשמיעה משפיעה לא רק על יכולת השמיעה של הילד, אלא על מערכות ומיומנויות נוספות שהתפתחותן התקינה מחייבת שמיעה טובה:

רכישת שפה
מימוש יכולות לימודיות
רמת התקשורת
פיתוח קשרים חברתיים
התפתחות רגשית
דמוי עצמי ובטחון עצמי
מירקם חיי המשפחה
שאיפות בתחום הקריירה

איך משקמים את הילד?

 כל יום קובע!

הליך השיקום של ילד עם ליקוי שמיעה חייב להתחיל מוקדם ככל האפשר. כאשר השיקום מתחיל מייד עם גילוי הלקות, סכויי ההצלחה שלו גדולים יותר. עיכובים בהליך השיקום גוררים אחריהם עיכובים בהתפתחות השפה והדיבור ובכל התחומים האחרים המושפעים מליקוי השמיעה.
חשוב לגשת לאנשי מקצוע ולקבל הדרכה יסודית מייד עם גילוי הלקות.

הצעד הראשון- מערכות הגברה

הצעד הראשון בכל הליך שיקומי של ילד לקוי שמיעה הוא התאמת מערכת הגברה יעילה. מערכות ההגברה האישיות מאפשרות שמיעה תיפקודית כמעט לכל הילדים עם ליקוי שמיעה.
אילו מערכות הגברה מתאימות לילד עם ליקוי שמיעה?
כיום קימות מספר מערכות הגברה המתאימות לילד עם ליקוי שמיעה ומשפרות את מצב השמיעה שלו:

1. מכשיר שמיעה- מגביר את עוצמת הצלילים עבור הילד ומאפשר לו לעשות בהם שימוש.
2. שתל השבלול- עזר שמיעה המושתל בתוך האוזן ופותר בעיות שמכשיר שמיעה לא יכול להתמודד איתן.
3. מערכת FM- אביזר אלחוטי חיוני בתנאים אקוסטיים לא נוחים, כמו כיתת לימוד.

בפרק אביזרי עזר תוכלו לקרוא יותר על סוגי מערכות ההגברה, כיצד הם פועלים ואיך מתאימים אותם.

אי אפשר בלי תכנית שיקומית

ההבדל הבולט בין ילד שומע לילד עם ליקוי שמיעה הוא ביכולות הלמידה שלהם.
בעוד שילד שומע לומד הרבה באופן אקראי ורוכש ידע נרחב באופן פסיבי, כשמדובר בילד עם ליקוי שמיעה- לא ניתן לסמוך על למידה אקראית. הוא זקוק ללמידה מכוונת ואקטיבית בכל שלבי ההתפתחות שלו.

קימות 4 גישות תקשורת עיקריות:

הגישה האוראלית

 הגישה האורלית מדגישה את השימוש בשפה דבורה כערוץ תקשורת יחידי של הילד, מתוך מחשבה שזוהי הדרך להביא אותו לשילוב מלא בקהילה.
השיטה האוראלית מגיסת את כל הערוצים היכולים לסייע ברכישת השפה ופיתוח התקשורת, תוך שימת דגש על פיתוח שרידי השמיעה וניצולם באופן מקסימלי, פיתוח כשורי קריאת דיבור והעצמת מיומנויות תקשורת עם הסביבה.

הגישה המילולית- שמיעתית A.V.

המוטו של גישה זו הוא כי לכל ילד יש שרידי שמיעה, ויש לנצלם לצורך למידת השפה. השיטה דוגלת בשילוב של הגברה באמצעות מכשיר שמיעה או שתל והתגיסות טוטלית של כל המשפחה לטובת הילד. ההורים מקבלים הדרכה פורמאלית והם עובדים באופן אינטנסיבי עם הילד באמצעות אימונים קבועים כל יום וכל היום. העבודה המשפחתית נעשית תחת הדרכה חד שבועית של אנשי מקצוע.

הגישה הדו- לשונית

 השיטה הדו- לשונית דוגלת בלימוד שתי שפות במקביל: שפת הסימנים כשפה עיקרית, ושפה דבורה כשפה שנייה בלבד. גישה זו מחייבת את סביבתו הקרובה של הילד להכיר את שפת הסימנים על מנת לאפשר לו לתקשר עימם.

הגישה הכוללנית

 הגישה כוללת, בעצם, את כל הגישות יחד ותומכת בשימוש בכל אמצעי התקשורת האפשריים כדי לשפר את התקשורת של לקויי השמיעה בינם לבין עצמם ובינם לבין החברה השומעת.

מהי שיטת השיקום של "שמע קולנו"?

ב"שמע קולנו" מעניקים לילד את כל הנדרש כדי שיפתח שפה דבורה מליאה. התהליך מבוסס על למידה שמיעתית כגרם ראשוני, כאשר הצוות המקצועי של "שמע קולנו" אחראי לתהליך הלמידה ופיתוח השפה. ההורים, אמנם, שותפים לו ולוקחים בו חלק פעיל, אך האחריות הטיפולית והשיקומית לא מוטלת על כתפיהם.
"שמע קולנו" צועד יחד עם ההורים לאורך כל הדרך, ולא משאיר אותם להתמודד לבד.

שילוב במוסדות הלימודים

רוב מוחלט של הילדים עם ליקוי שמיעה בישראל משולב במוסדות לימוד רגילים.
שילוב מוצלח מחייב הדרכה ופיקוח של צוות מקצועי המלווה את הילד עם ליקוי השמיעה במהלך השילוב ועומד בקשר רצוף עם הצוות החינוכי במוסד בו הוא משולב.
ילדים עם ליקוי שמיעה המשולבים במוסדות רגילים זכאים לשעורי עזר ותמיכה.
רוצים לדעת מהן הזכויות שלכם? הורידו עכשיו קובץ מעודכן של זכויות לקויי שמיעה.

כיצד משפיעה ירידה בשמיעה על יכולת הלמידה?

ירידה בשמיעה גוררת עימה השלכות בתחום התקשורת והלמידה.

ככל שהירידה עמוקה וחמורה יותר- תהיינה לה השפעות קשות יותר.

 

קשיים צפויים וצרכים חיוניים בכל רמת ירידה:

 

ירידה גבולית 16-25 dB

הקשיים: הפסד של עד 10% ממסר הדיבור, קושי בשיחה שקטה.

הצרכים: מקום ישיבה מועדף בכיתת הלימוד, תשומת לב לשיח המילולי.
 

ירידה קלה 26-40 dB

הקשיים: הפסד של 25%-40% ממסר הדיבור, קשיים בשמיעת גירויי שמיעה שקטים.

הצרכים: מערכת הגברה למניעת חסכים שפתיים, יצירת תנאי שמיעה נוחים.
 

ירידה בינונית 41-55 dB

הקשיים: הפסד של 50%-75% ממסר הדיבור, קשיים בהבנת שיח בין אישי, הפקת דיבור לקויה.

הצרכים: שימוש קבוע במערכת הגברה, סיוע בלימודים ובתקשורת.

 

ירידה בינונית עד חמורה 56-70 dB

הקשיים: הפסד של עד 100% ממסר הדיבור, מובנות דיבור נמוכה ואיכות קול ירודה.

הצרכים: שימוש קבוע במערכת הגברה, סיוע להרחבת הידע השפתי, הדרכה של מורה משלב.
 

 ירידה חמורה 71-90 dB

הקשיים: אינו שומע שיחה, מסוגל לשמוע קולות חזקים ממרחק של כ- 35 ס"מ מהאוזן.

הצרכים: שימוש קבוע במערכת הגברה, ייתכן שיזדקק לתכנית שיקום שמיעתית מליאה, המדגישה את המיומנויות השפתיות – שמיעתיות וקריאת דיבור.
 

 ירידה עמוקה ויותר מכך 91 dB ומעלה

הקשיים: חש את תנודות גלי הקול יותר משומע אותם, ייתכן שיסתמך על הראיה ולא על השמיעה כערוץ ראשוני ללמידה ותקשורת.

הצרכים: שימוש קבוע במערכת הגברה: מכשיר שמיעה או שתל השבלול, לימוד מכוון של שפה, דיבור ותקשורת, עזרה מירבית בלימודים, שימוש בערוץ הראיה בתנאי רעש, יתכן שימוש בשפת הסימנים, עלולות להתעורר בעיות במציאת חברה ועבודה.
 

 ירידה חד צידית

הקשיים: מתקשה בשמיעת דיבור חלש או מרוחק ובאיתור מקור הצלילים והקולות.

הצרכים: נחוץ מעקב חינוכי ושירותי תמיכה, מערכת F.M. יכולה לסייע.

 

מה תפקידו של המורה המשלב ילד עם ליקוי שמיעה בכיתתו?

מעורבותו של המורה המשלב בתהליך השילוב של הילד הוא ערובה להצלחתו.
ככל שהמורה יידע יותר על ליקוי השמיעה ועל צרכיו המיוחדים של הילד- הוא יוכל לסייע לו להעצים את הצלחתו החברתית והלימודית.
חשוב לשמור על קשר טוב ורציף של המורה עם התלמיד, עם הוריו ועם הצוות המקצועי המטפל בו.
יחסו של המורה אל התלמיד לקוי השמיעה משפיע על האופן בו יתיחסו אליו התלמידים כולם. בכוחו של המורה ליצור לתלמיד תדמית חיובית ולהעלות את הדימוי שלו בעיני החברה.
יש לספק לתלמיד עם ליקוי שמיעה את התנאים הסביבתיים להם הוא זקוק כדי להצליח בלימודים ובחברה.

לאלו תנאים זקוק ילד עם ליקוי שמיעה?

תלמיד עם ליקוי שמיעה חייב לשבת במקום שיש לו עדיפות לתקשורת לימודית וחברתית פעילה וטובה.
יכולת קריאת הדיבור עלולה להיפגע בגלל הסתרת שפתי הדובר בשל תספורת, שפם, זקן או תכשיטים בולטים. אם ניתן, יש להימנע מהסחות דעת כגון אלו כדי שהתלמיד יוכל לקרוא דיבור ביתר קלות.
כאשר המורה קורא בקול מספר, יש לוודא שהספר אינו מכסה את פניו.
המורה ישתדל לדבר כאשר פניו מופנים אל התלמיד. סיבוב של יותר מ- 45 מעלות מקשה מאוד על התלמיד.
שימוש באמצעי המחשה, בעזרים ויזואליים ובכתיבה מרובה על הלוח.
הדיבור יהיה פשוט וקצר וההגייה תהיה מובנת דיה.
הטרמת החומר הלימודי, כאשר יש צורך בכך.
מינוי חבר שומע המסייע לתלמיד עם ירידה בשמיעה במקומות בהם הוא נתקל בקושי עקב הלקות.
הקפדה על תנאים אקוסטיים טובים בחדר הכיתה.

מהי כיתת לימוד מונגשת?

תלמידים עם לקוי שמיעה זקוקים לתנאים סביבתיים מתאימים כדי לאפשר להם תנאי הקשבה נוחים. ילדים עם לקוי שמיעה מתקשים להתרכז וללמוד בסביבה רועשת. כל כיתה ממוצעת בבית הספר מוגדרת כ"סביבה רועשת".
מכשירי השמיעה מגבירים, אמנם, את קולות הדיבור בכיתה, אך גם את קולות הסיבה, כמו: פטפוט תלמידים, הזזת כסאות, רשרוש נייר, משחקים בחצר וכדומה. הרעש מפריע מאוד לתלמידים עם לקוי שמיעה לקלוט את הנאמר בכיתה.
כיתה מונגשת היא כיתה הרחוקה ממוקדי רעש חיצוניים ומתקיימים בה תנאים אקוסטיים נוחים: תקרה אקוסטית, פעמון מהבהב, צפוי הרצפה בשטיח, צפוי הקירות בלבד, הצללת חלונות, ריפוד תחתיות רגלי הכסאות והשולחנות בגומי, מזגן שקט והתקנת מערכת Sound Field.
תנאי סיבה נאותים מסייעים לתלמיד עם ליקוי שמיעה לממש את כישורי הלימודיים באופן אופטימלי.

משרד החינוך מתקצב הנגשת כיתת לימוד לתלמידים עם ליקוי שמיעה אחת ל- 3 שנים. ההנגשה מבוצעת בתיאום עם הרשות המקומית.
לפרטים ובירורים בנושאי הנגשה הורידו את קובץ זכויות לקויי שמיעה שלנו, או הכנסו ליעוץ המקוון.

אל תוותרו על "חברת השווים"

ליקוי בשמיעה עלול לבודד את הילד מחברת הילדים ומסביבתו הקרובה. צרכיו החברתיים של ילד עם ליקוי שמיעה הם כשל ילד שומע. יש למנוע ככל הניתן חסכים חברתיים מן הילד. חשוב למנוע ממנו ניתוק תקשורתי, לאפשר לו להשתייך, להיות נאהב ואהוד ולממש את עצמו.
ההזדמנות לפעול כשווה בין שווים היא הזדמנות חשובה ביותר לשיפור הדימוי והבטחון העצמי שלו ולהעצמת אישיותו.
שהות ב"קבוצת השווים" מעניקה לילד תחושת שייכות ומאשרת את זהותו העצמית. זהו מצע טוב להתפתחות אישית וקבוצתית ומקום ללמידת מיומנויות חברתיות ותרגולן. "קבוצת השווים" מאפשרת לילד לקבל תמיכה ומשען, לבטא את עצמו באינטראקציה חברתית נוחה ולחלוק לבטים וקשיים.

הורים לילד עם ליקוי שמיעה? יש לכם תפקיד מכריע!

אתם השותפים המרכזיים של אנשי המקצוע בשיקום הילד.
כשאתם מתייחסים אל ליקוי השמיעה של ילדכם כאל שוני, ולא כאל פגם או בעיה- הדרך השיקומית תהיה קלה ומהירה יותר.
הצלחת הילד שלכם תלויה בכם, אתם צינור השפע שלו. את כישורי החיים שלו והתפתחות השפה והדיבור הוא רוכש בעזרתכם.
מומלץ לשמור על קשר עם הורים נוספים לילדים לקויי שמיעה ולחלוק עימם חוויות ורגשות.