מערכת השמע היא הבסיס העיקרי של חוש השמיעה, אחד מחושי היסוד של האדם.
מערכת השמע חיונית לקיום ולהתפתחות השפה והדיבור.

היא משמעותית אף לצורך התמצאות בסביבה, להתראה בפני סכנות קיומיות ולהנאת הגוף והנפש.

שתי האוזניים מהוות את פיתחת השמע ועיקרה.

הן קולטות את האנרגיה האקוסטית של גלי הקול, הופכות אותה לאנרגיה חשמלית ומעבירות אותה לעיבוד במוח דרך עצב השמיעה.

לאוזן שלושה חלקים עיקריים:

האוזן החיצונית, האוזן התיכונה והאוזן הפנימית.

 

האוזן החיצונית
האוזן החיצונית מורכבת מאפרכסת חושית ומתעלת השמע המובילה אל האוזן התיכונה דרך מעבר עור התוף.

האוזן התיכונה
האוזן התיכונה היא חלל מצידו השני של עור התוף. בתוך החלל קיימים נוזלים ושלוש עצמות שמע זעירות המהוות את המנוף המכני של העברת הצליל: הפטיש, הסדן והארכובה.

האוזן הפנימית
האוזן הפנימית נחשבת ללב המערכת. היא כוללת את השבלול שהוא איבר השמיעה. בשבלול תאי חישה פעילים האחראים על קליטת הצלילים בהתאם לתדרים השונים והמרתם לאנרגיה הנקלטת בעצב השמיעה.
באוזן הפנימית נמצא גם איבר שווי המשקל.

מסלול גלי הקול

האפרכסת מכוונת את גל הקול אל תעלת השמע. גל הקול מרטיט את עור התוף וחודר אל האוזן התיכונה. כתוצאה מהרטיטה נוצרת תנודה בעצמות השמע, המועברת אל האוזן הפנימית ומניעה את הנוזל שבתוכה. תנועת הנוזל גורמת לקליטת גל הקול על ידי תאי החישה, והם הופכים אותו לגירוי עצבי החודר אל מערכת ההבנה במוח דרך עצב השמיעה.

התפתחות שמיעה נורמטיבית

גיל 0-6 חודשים                                                                         

 תגובות אוטומטיות לצלילים חזקים.                             
גילוי עניין בצלילי הסביבה.
זיהוי קולות מוכרים, כמו קולה של אמא.
מילמול והפקת קולות המשתנים עם הזמן בעוצמה, באופי ובמנגינה.

גיל 6-9 חודשים
הפניית ראש לכיוון מקור הקול.
תגובה לקריאה בשם, האזנה למוסיקה.

גיל 9-12 חודשים
תגובות ברורות לגרויי שמיעה.
הבנת מילים והוראות פשוטות מאוד.
חיקוי והתחלה של הפקת דיבור מכוונת.

שנה
מילים ראשונות.
שימוש משמעותי במילים לשם יצירת תקשורת.

שנה וחצי
דיבור באוצר מילים מצומצם.
צירוף מילים למבע פשוט.

שנתיים
דיבור באוצר מילים נרחב יותר.
משפטים ברורים ומילוי הוראות.

2-3 שנים
הנאה מהאזנה לסיפורים ושירים
הצבעה על תמונות וחפצים
זהוי וידיעת שמות של אנשים מוכרים.

3 שנים
שימוש בפעלים, תארים, מילות קישור ומושגי יסוד.
שימוש שוטף במשפטים ותחביר מבוסס יותר.

4 שנים
דיווח על אירועים וסיפורים.
מילוי אחר רצף הוראות.

5 שנים
שיחה שוטפת, ברורה ומובנת.
הכרה והבנה של כללי השיח.
ידע פונולוגי בסיסי.
עדיין יתכנו שיבושי הגייה.


איך מובילה השמיעה לדיבור?

7 השלבים המובילים משמיעה לדיבור:

1. שמיעה- קליטת צלילים

2. עירנות -"מה זה?", "מאיפה זה?", "זה חדש?", "כבר שמעתי את זה קודם!"

3. תשומת לב- התמקדות על צלילים מסויימים. הילד מביט ומקשיב. "אני אוהב את זה! זה מעניין!"

4. האזנה- זיהוי צלילים מוכרים. הנאה מהאזנה חוזרת לשירים ולמילים מוכרות.

5. הבנה- חיבור בין מילים ומבעים לשגרת היום יום. "עוד חלב?", "איפה אמא?", "הולכים לישון?"

6. לקיחת תור לתקשורת- שימוש בקול למטרת דיבור "אההה!"

7.  מילים ראשונות. "אבא", "אמא", "שלום". משחקי קול, חיקויים, יצירת מילים חדשות.